Jane Savoie - 'Wszechstronne szkolenie koni'

Patka hm - 20 czerwca

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie

"Kiedy pytają mnie, jaką dyscyplinę jeździecką uprawiam, mamroczę pod nosem: 'Ujeżdżenie', z nadzieją, że nie dosłyszą odpowiedzi. A to dlatego, że wiem, jak wiele nieporozumień narosło wokół ujeżdżenia. Jednak tutaj, w tej książce, mam zamiar wysunąć się przed szereg i ogłosić wszem i wobec: 'Jestem, jak to łaskawie nazywają, D.U. - Damą Ujeżdżenia, i zajmuję się tym od prawie dwudziestu pięciu lat. Tylko proszę nie wykorzystywać tego przeciwko mnie!' Nie rzucaj książki w kąt i nie pędź do wyjścia."


Posłuchałam słów skierowanych przez autorkę książki i nie odłożyłam jej na bok. Zabrałam ją do kasy, zapłaciłam i pomaszerowałam do domu. Przeczytany w sklepie wstęp zaintrygował mnie, więc od razu po powrocie zabrałam się do czytania. Ale dlaczego w ogóle ta książka znalazła się w moich dłoniach? Sprawcą tego okazał się tytuł. Wrodzona ciekawość nie pozwoliła mi ominąć tej książki. Dodatkowo pozytywnie na odbiór wpłynęła informacja odnośnie osiągnięć autorki, która znajduje się na tylnej okładce. Kto nie sięgnąłby po książkę wydaną przez trenerkę kadry Kanady WKKW, która była rezerwową reprezentantką podczas olimpiady?

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie

Książka składa się z trzech części. Pierwsza zatytułowana jest jako "Przygotowanie gruntu pod wszechstronny trening". Dowiemy się w niej jak ważne jest ujeżdżenie oraz prawidłowa praca z koniem. Nie zabrakło także miejsca dla lonżowania oraz bardziej osobistego rozdziału - poświęconego naszej sylwetce podczas jazdy konnej. 

Druga część to kolejne etapy jakie powinniśmy przechodzić wraz z naszym wierzchowcem. Jane Savoie każde zagadnienie szczegółowo omawia, wskazuje częste błędy i problemy z jakimi możemy się spotkać oraz pokazuje jak możemy sobie radzić z przeciwnościami. Całe szkolenie rozpoczyna od jazdy do przodu z pilnowaniem by koń szedł prosty. Kolejne etapy, które omawia to chody, tempo, rytm oraz prawidłowy kontakt. Jak dobrze wiemy są to fundamenty prawidłowej jazdy. Bez nich nie możemy przejść do kolejnej części. 

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie

A przecież chcemy rozpocząć kolejny etap, w którym sama trenerka kadry tłumaczy nam dokładnie jak powinny wyglądać chody boczne. Dodatkowo jak na tacy mamy podane ćwiczenia, które pomogą nam i wierzchowcom w wypracowaniu odpowiedniej równowagi. Jane Savoie w swojej książce prezentuje również przepis na sesję szkoleniową. Nie pozostaje nam nic innego jak wsiąść na konia i zabrać się do ciężkiej pracy 😉 

Pierwsza rzecz, która przykuła moją uwagę to sposób zwracania się autorki do czytelnika, a raczej czytelniczki. Ten zabieg stylistyczny został zastosowany by rozróżnić dwie postaci - jeźdźca i konia. Autorka przypisała jeźdźcowi zaimek "ona" natomiast zwierzęciu "on". 

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie

W książce nie zabrakło miejsca dla licznych fotografii i rysunków, które przedstawiają poprawnie wykonane ćwiczenia oraz wykonane niewłaściwie. Dzięki temu możemy zobaczyć czego unikać i do czego dążyć. Kolejnym atutem są liczne porównania. Autorka podczas każdego ćwiczenia każe nam poruszyć wyobraźnię by lepiej zrozumieć i wykonać ćwiczenie. Pod koniec każdego tematu zostały wypunktowane najważniejsze kwestie poruszone przez autorkę.

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie

"Adresuję tę książkę do koni, które już pracują pod siodłem, oraz do jeźdźców, którzy są w stanie kontrolować pozycję swojego ciała i potrafią swobodnie jechać stępem, kłusem i galopem." Książka zawiera naprawdę podstawowe informacje, które zostały szczegółowo rozwinięte i przystępnie przedstawione. Uważam, że ta książka powinna znaleźć swoje miejsce na półkach każdej osoby, która ma do czynienia z końmi - do hodowców, jeźdźców, trenerów. Jeśli nie rozumiemy danego pojęcia użytego w czytanym przez nas tekście to mamy możliwość sięgnięcia po słowniczek, który znajduje się z tyłu książki. Autorka pomyślała także o osobach, które szkolą się we własnym zakresie - załączyła do książki dodatek w postaci planów ujeżdżalni. Dzięki temu wiemy jak duża powinna być ujeżdżalnia i jak rozmieścić na niej wolty 20 i 15 metrowe.

recenzja książki o szkoleniu koni autorstwa Jane Savoie
Cytaty pochodzą z książki Jane Savoie "Wszechstronne szkolenie koni"

A Wy, czytaliście tę książkę? Macie o niej jakieś zdanie? 

  • Podaj dalej

Wybrane z myślą o Tobie

0 komentarzy